onsdag 7. januar 2015

En ny måte å presentere bøkene på?

Tida får vise om det er så lurt, men jeg har fått en idé. Klok av "skade", eller i alle fall tidligere erfaringer med lignende ideer, vet jeg at denne kanskje ikke er gjennomførbar, men jeg har likevel lyst til å prøve.

For noen dager siden tok jeg et dypdykk i bokhylla vår, og oppdaget at jeg har fått lest altfor lite det siste året. Jeg har faktisk en svær bunke med bøker jeg ikke har tatt meg tid til å lese. For et par år siden fikk jeg lest mer, og jeg hadde mye mer oversikt over bøkene jeg leste, fordi jeg blogget om mange av dem. Jeg vet ikke om jeg har det samme engasjementet til å blogge om alle bøkene jeg leser, men jeg har lyst til å skaffe meg en slags oversikt, og jeg har lyst til at inspirasjonen jeg får fra bøkene, skal vises i livet mitt på en eller annen måte. 


Nettopp inspirasjon er akkurat det jeg trenger når det gjelder maleriene mine. Jeg har gjenoppdaget gleden ved å male, men trenger stadig nye ideer til både tema og motiv i maleriene mine.

Dermed har jeg kommet fram til følgende idé: I 2015 har jeg lyst til å male, tegne eller lage et bilde for hver bok jeg leser. I hver bok har jeg lyst til å finne noe, som jeg kan fange i et bilde. 





Ja, jeg vet det er litt ambisiøst, og jeg vet at jeg har gitt opp lignende oppdrag jeg har gitt meg selv tidligere. Det er bare... det er noe med denne ideen som virkelig får meg til å tenne. Om ikke annet kan den gi meg inspirasjon til noen flere malerier. Jeg setter ingen betingelser for hvor ofte jeg må lage hvert bilde, eller hvor avansert det må være. Det kan være alt fra en skisse til et fotografi til et maleri. Poenget er at jeg prøver å bruke inspirasjon fra bøkene til maleriene mine.


Okei. Jeg tror faktisk jeg skal gi denne ideen en sjanse. Hittil i 2015 har jeg lest tre bøker. "Nation", av Terry Pratchett, "Pikekyss og djevelkake" av Siri Østli og "En uke om vinteren" av Maeve Binchy. Nå har jeg begynt på "Dagbok fra en dag i Norge", redigert av Bi Five Magnus. Dessverre har jeg ikke hatt tid til å lage bilder av noen av disse bøkene ennå. Akkurat nå leser jeg fortere enn jeg får malt, med andre ord. Men jeg har begynt å finne noen motiver jeg kan male ut fra disse bøkene, så nå trenger jeg bare å sette meg ned og faktisk gjennomføre det.

2 kommentarer:

  1. Hei, Camilla! Fullfres fra forumet her :)

    Har du virkelig fått lest Nation av Pratchett? Jeg har lyst til å lese den, men har ikke fått rotet meg til å kjøpe den enda :)

    Du har jo blogget kjempelenge mens jeg akkurat har startet! Stikk innom hos meg og se hva du syntes. Kanskje du har noen gode tips til meg? :) Håper jeg ser deg på forumet igjen snart :)

    Klem

    SvarSlett
  2. Hmm... Jeg ber deg om å stikke innom hos meg, men gir deg ikke adressen. Smartingen!

    http://mariannesymes.blogspot.no/

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en melding til meg, og jeg svarer alle.

Dersom du ikke har blogg, kan du helt fint kommentere som Anonym.