søndag 1. juni 2014

Triks mot forkjølelse

Ja, jeg vet at det ikke er så mye å gjøre med forkjølelser, har du først fått et virus må det bare få gå sin gang. Men jeg har oppdaget at det er noen ting som i alle fall kan hjelpe litt. Og nå, når jeg absolutt ikke har tid til å være forkjøla, er jeg desperat nok til å prøve det meste! Særlig med tanke på sist jeg var forkjøla, da jeg fikk lungebetennelse og astmabronkitt og var livredd for å utvikle Kols (tuller ikke...). Det vil jeg helst ikke oppleve igjen med det første.

Såh. Her er noe av det jeg gjør for å lindre forkjølelsen. Tro kan flytte bjerge, sier de, så hvorfor ikke prøve?

1. Ta det rolig. Hold deg varm. Ingen vits i å stresse. Dette er vel i grunnen det letteste punktet på lista! ;)
2. Drikk masse god varm drikke, særlig grønn te er å anbefale (gjerne 6 kopper om dagen når du brygger på noe, 3 kopper daglig ellers). Jeg slår til med litt melk og honning oppi teen, også, for det skal jo faktisk ha en effekt, det også. I går og i dag har jeg også drukket en lavkalori solbærtoddy, bare fordi det lindrer så godt (lavkalori fordi jeg helst vil unngå sukker).


Drikk masse god varm drikke

3. Spis Strepsils (fins visst ikke i Norge) lindrer halsen, og visstnok skal denne virke bedre enn den norske varianten Repsils. Men jeg aner faktisk ikke om det stemmer. Den smaker godt, da, og lindrer litt. Men hvis du vil være forsiktig med sukkeret, bør du kanskje ikke spise for mange. Dessuten har jeg hørt at dette slett ikke er bra (det er vel en grunn til at de ikke selger det her i landet). Så ta dette tipset med forbehold...

4. Spis C-vitaminer. For meg har det gått i en del vitamintabeletter, grønnsaker frukt og bær i dag.
5. Spis D-vitaminer, det er også bra for immunforsvaret.Tran. Feit fisk. Det er greia!

6. Spis hvitløk. Mye hvitløk. Jeg har stappet i meg flere fedd med hvitløk, og stinker nok ganske heftig, men hvis det hjelper, så er det verdt det!
7. Ta Solhatt.  Jeg har dessverre ikke Solhatt i hus, jeg har troen på at det kan ha en god virkning på immunsystemet.
8. Sink.skal også være bra for immunsystemet. Jeg har ikke sinktabletter i hus, men prøver å vri hjernen for å komme på hva som kan inneholde sink: Sopp, erter, bønner, spinat, sjøgress, blant annet.Kanskje Spirulinaen jeg har i kjøleskapet kan ha en god effekt?
9. Jeg har forresten også hørt om noe som heter Betaglukaner, som skal bedre immunforsvaret, og det oppdaget jeg ved en tilfeldighet at jeg hadde i skapet! Jeg hadde nemlig noe Activated Barley, det skal være fullt av Betaglukaner. Vi får se om det virker!

Denne gangen skal jeg klare å komme meg over forkjølelsen uten å bli liggende i ukesvis! Banna bein!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en melding til meg, og jeg svarer alle.

Dersom du ikke har blogg, kan du helt fint kommentere som Anonym.