fredag 10. januar 2014

Mat for hjerte og hjerne


Å, jeg sliter med å holde meg til den sunne maten allerede, og det har bare gått ei lita uke... Vel, det er kanskje ikke så rart, siden jeg har veltet meg i et berg av ferdigmat og snop i lang, lang tid. Det er litt av en overgang å begynne å spise sunt, og i normale mengder.

Men det begynner sakte, men sikkert å gå seg til da, og jeg har lært en del i det siste, om hvilken mat som er bra for helsa, spesielt for hjertet, og hjernen.. Og så har jeg fått handlet inn litt som jeg tenker at vi trenger. På bildet over har jeg samlet det meste som er sunt og som vi kan spise:

  • Mer grønne grønnsaker, som brokkoli, sukkererter, spinat og salat, og alle typer kål. Spis noe grønt hver eneste dag! Hvis ungene ikke får nok grønt i seg, lag en kiwismothie med spinat!
  • Også mer grønnsaker og frukt med alle andre sterke farger. Vitamin C reduserer skader fra giftstoffer i kroppen. Appelsin, sitron, kiwi, jordbær, paprika, blomkål, spinat, vannmelon, brokkoli og potet er eksempler på matvarer som inneholder mye C-vitamin.
  • Bær kan være rike på antioksidanter, gojibær er supert.
  • Grønn te inneholder katekiner som styrker immunforsvaret ditt. Du bør drikke ca. 6 kopper hver dag hvis du kjenner du brygger på sykdom, ellers kan du drikke 2-3 kopper om dagen.
  • Sopp forhindrer infeksjoner og inneholder en antioksidantet som kan bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer og kreft.
  • Litt potet er greit, men spis gjerne små poteter, med skallet på. Hvis du vil lage potetmos, la potetene kjøle seg først, så går GI-verdien ned.
  • Proteiner støtter produksjonen av hvite blodceller og antistoffer. Protein av høy kvalitet finner du i fisk og kylling, i tillegg til i bønner, kikerter, linser og korn.
  • Spis mer fisk og ren fiskemat. Feit fisk er bra, tran også.
  • Egg har alt du trenger, omtrent, og er veldig bra.
  • Bønner er rike på B-vitaminer, og kan gjerne moses inn i kjøttdeig og lignende, så ungene spiser det.
  • Nøtter og frø er bra. Veldig sunt! Og siden frøene er så bra, kan det være greit å spise litt knekkebrød iblant, eller hjemmebakt brød. Bare unngå det hvite melet!
  • Linfrøolje er fint, og extra virgin kokosolje. Ellers går det an å bruke litt olivenolje, men ikke hele tida! Har ikke helt funnet ut hva slags fett det er best å steke i ennå...
  • Smør er mettet fett, men det er bedre enn margarin. Ha ekte smør på skiva.
  • 85 % mørk sjokolade er så sunt at det kan regnes som en grønnsak. Hakk opp valnøtter for å milne den biske smaken. Nam!
  • Kutt gjerne ned på melka. Men en varm kopp melk og honning kan gjøre godt når du kjenner at du brygger på noe. En varm kopp grønn te, også.
  • Rømme, yoghurt og ost er rikt på proteiner og har mindre laktose enn vanlig melk. Yoghurt med probiotika skal være godt for kroppen, prøv det ut!
  • Noen ganger kan det være greit å erstatte melken eller fløten med kokosmelk, havremelk eller rismelk.
  • Drikk mer vann for nyrene, tarmene, konsentrasjonen, immunforsvaret, hjertet, finere hud, den generelle helsen osv. osv... Drikk minst 8 glass om dagen! Urtete kan telles med.
  • Gode krydder for kroppen er hvitløk, chili, ingefær, gurkemeie, wasabi, pepperrot, cayennepepper.
  • Ulike typer urter forbedrer immunforsvaret ditt og underbygger en god generell helse, hjelper binyrene og nervesystemet ditt. 
Vi bør altså ha et variert kosthold som inkluderer bær, grønnsaker, chili, ingefær, hvitløk, nøtter, fullkornsprodukter, grønn te, fisk, kylling og vann.
Dette bør jeg unngå:

  • Hvitt sukker, brunt sukker, all slags sukker. Det er faktisk skadelig for immunforsvaret! Spis heller frukt og grønnsaker.
  • Hvitt mel, hvit pasta
  • Hvit ris
  • Moderate mengder alkohol, og unngå det helt når du brygger på noe eller er syk.
  • Prøv å begrense deg til én kaffe eller 2-3 kopper te om dagen. Gjerne grønn te!
  • Unngå transfett i kjeks og chips.
I bunn og grunn handler det jo om å endre livsstilen:
  • Trening. Tren for å øke blodsirkulasjonen og immuncellene, bygge styrke og opprettholde en sunn vekt samtidig som du reduserer risikoen for diabetes. Hvis du trener utendørs kan du samtidig få deg litt frisk luft og vitamin D som er viktig for et langt og sunt liv. Trening trenger ikke være et ork eller foregå i et treningsstudio, du kan gå trapper, sykle deg en tur, gå en tur med en venn, gjøre litt hagearbeid eller leke med ungene.
  • Hvile. Etter er hard treningsøkt bør du hvile deg. Du bør ha 7-8 timers søvn om natten, slik at kroppen får hentet seg inn igjen.
  • Håndter stress. Det er mange ting du kan gjøre for å håndtere stress, men her er noen få forslag:
    • Ha et balansert og variert kosthold
    • Tren
    • Mediter
    • Ha folk som støtter deg rundt deg
  • Ta hensyn til kroppen din
    Lytt til kroppen når den forteller deg at du burde hvile mer eller spise bedre.
  • Ikke røyk


  • Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Jeg blir veldig glad om du legger igjen en melding til meg, og jeg svarer alle.

    Dersom du ikke har blogg, kan du helt fint kommentere som Anonym.