torsdag 2. januar 2014

Ganske naturlige forandringer

I går skrev jeg noe om at jeg har lyst til at 2014 skal innebære en ny start, både for meg og familien. Vi er nemlig en sliten og stressa familie som har lyst til å bli naturlig friske, slanke, sunne og aktive uten å gå på stramme dietter, uten å telle kalorier, uten å telle karbohydrater og uten å piske oss selv til å trene på et svett treningssenter. Vi har lyst til å frigjøre oss fra overforbruk, ting og tang og alt man bare «må» ha. Vi vil ha et enklere liv. Alt dette høres kanskje stort og umulig ut, men det er egentlig ganske "enkelt". Vi vil rydde vekk rot og skrot og lage plass til sånt som betyr mer for oss.

Hele familien min preges av at vi er altfor inaktive og spiser for dårlig mat. Vi voksne er i tillegg kraftig overvektige.  Vi får lite energi av livsstilen vår, og det gjør at vi lett blir stressa, slitne og sure og derfor velger ferdigmat og enkle løsninger. Vi har også blitt ganske lite sosiale. Når vi har kommet hjem har vi vært så utslått at vi nærmest har kollapset i sofaen framfor TV-en eller PC-en. Vi har lett tydd til søtsaker som trøst eller for å få opp energien. Enten det eller så har vi kjøpt ei god bok, en film eller noe vi slett ikke trenger. Vi voksne sitter gjerne oppe for lenge om kveldene og våkner trøtte, sure og tomme for energi neste dag. Hele familien blir ofte plaget av omgangssyke, influensa og andre forkjølelser. Vi har lenge innsett at vi burde ha gjort noe med dette, men har slitt med å finne motivasjon og krefter til å gjøre de endringene som skal til. Og vi - spesielt jeg - har prøvd og feilet så mange ganger at det har brutt ned motivasjonen.

Ganske naturlige forandringer

Vi trenger forandring. Likevel har vi altså en ide om at det kommer lite godt ut av slanking, knugende dietter, stramme treningsopplegg, eller andre endringsopplegg der man baserer seg på ren viljestyrke. Stort sett fører det bare til prestasjonsangst, sorg over å miste det gamle og kjente, og dårlig samvittighet når man ikke klarer alt. Dessuten har jeg fått en liten innsikt:  Skal vi få til gode endringer i familien, må hele familien være med. Dette innebærer at jeg må finne noe jeg - og mannen min - kan tro på! Noe som kan komme, ganske naturlig. Noe vi kan leve med resten av livet. Endringene skal komme stegvis og naturlig, dette er noe vi vil, ikke noe vi må. Vi skal gradvis lære oss å kjenne hva vi trenger. Vi lærer oss å spise det vi trenger, når vi er sultne, og slutter når vi er mette. Ingenting er forbudt, men noe er bedre enn annet. Vi lærer oss å være aktive i lek og moro, heller enn å tvinge oss selv til trening. Vi øver oss på å være mer sosiale og øker på når vi kjenner at det gir mersmak. Det er ikke forbudt å gå på shopping, men det skal være et bevisst valg når vi først kjøper noe. Det er ikke forbudt å se på TV, heller, men det skal være verdt det.

Dette skal altså være naturlig, men slett ikke planløst. Vi trenger gode rutiner ift. planlegging, måltider og aktiviteter. For eksempel morgenrutiner, laging av nistepakker, handling av matvarer etc. På samme måte må vi planlegge middagsrutinene, sette av tid til leik og redusere TV-tida.

Et ganske naturlig kosthold

Vi kommer ikke til å telle kalorier. Vi kommer ikke til å telle karbohydrater. Men vi vil passe på at vi får i oss både sunne proteiner, sunt fett og sunne, langsomme karbohydrater til måltidene. Her er noen av retningslinjene våre:

Minst mulig av: Hvitt mel (gluten)
                             Sukker
                             Ferdigmat

Mindre av: Melk (kasein)
                    Kunstig tilsetning

Mer av: Fisk, skalldyr og hvitt kjøtt
              Bra mat som f. eks. kål, brokkoli, hvitløk, ingefær, gurkemeie og blåbær og lignende.  
              Såkalt "Supermat", som Spirulina (alger), greens, gojibær, rå kakao og linfrøolje.
              Frukt og grønt generelt

Jeg personlig kommer dessuten til å jobbe ekstra med matmisbruket mitt. Siden jeg sliter med mat og følelser, trenger jeg å lære meg å kjenne igjen, tolerere, uttrykke og regulere følelsene mine. I stedet for å skyve alt vekk ved å spise. Her er de langsiktige målene mine når det gjelder dette:

  1. Jeg vil lytte til kroppen og følelsene mine 
  2. Jeg vil spise det jeg trenger, når jeg er sulten, og slutte når jeg er mett 
  3. Jeg vil øve på å stresse ned, kose meg og slappe av, uten å måtte spise 
  4. Jeg vil være glad i meg selv og bære over med mine mangler

Ganske naturlig fysisk aktivitet

Både mannen og jeg kjenner på at vi har lyst til å være mer aktive, uten at det føles som en tvang. Vi syns det er vanskelig å finne tid og penger til å trene på studio, der vi fort kan ende opp som støttemedlemmer… Heldigvis koster det ingenting å gå turer eller å trene hjemme! Målet vårt er å være så aktive som mulig hver dag, og forhåpentligvis bli både sere og ha bedre kondis på sikt. Her er slagplanen for familien:

  • Jeg fortsetter å gå fra jobb, og henter ungene på skole og i barnehage 
  • Tulla går på fotball en gang i uka og kanskje svømming en gang i uka? 
  • Minsten er med på svømming en gang i uka? 
  • Mannen og jeg har en treningskveld hver i uka 
  • Uteaktivitet/bading/tur med familien hver helg 
  • Jeg tar en langtur hver helg (helst opptil 2 timer), kanskje kan vi finne en måte der alle kan være med på en lengre tur  

Ganske naturlig livsstil

Dette har jeg ikke fått tenkt gjennom skikkelig, men det handler om sånt som dette: Mindre fokus på shopping, ting, TV, internett og sånt som suger energi. Sove nok. Mer fokus på å omgås med gode venner, gjøre kjekke ting med familien, være kjærester, finne egentid, fylle på med gode opplevelser, læring, velvære. Sove nok, sove nok, sove nok.

Dette kan bli litt av et år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en melding til meg, og jeg svarer alle.

Dersom du ikke har blogg, kan du helt fint kommentere som Anonym.